17 februari 2007

Sjukt

Var hos studenthälsan i tisdags och pratade med en jättesnäll sjuksköterska om tinnitus. Fick hjälp med att bråka med Ryds VC och allmän uppmuntran. Känns bra att vara på väg in i vårdapparaten på allvar nu (förhoppningsvis). Men när känslan infann sig av att jag äntligen skulle ta tag i något som ju egentligen legat otagitaget (sug på den, Fredrik Lindström) i sex år, så tror jag min kropp gick in i något slags allt-eller-inget-spurt-läge, och jag hamnade i sängen förkyld ända tills nu. Missade en del skola, missade 2:a KombOptlabben (tack, Viktor), missade spexet igår... Suck. Hur som helst, vad tar man sig till när man ligger hemma helt utslagen med öronen ringandes som aldrig förr i flera dagar? Här är mina "tips":

1. Programmera
Äntligen fick jag lite extra tid att ägna åt mitt hobbyprojekt, det tilltänkta RPG:et i SNES-stil. Det gick bäst första dagen, som gick nästan helt till denna aktivitet. Hjärnan tar stryk av allt det myckna koncentrerandet och tänkandet som krävs, men det funkar så länge det är roligt. Igår blev det inget hackat, men istället lyckades jag faktiskt jobba litelitegrann på grafiken. Gjorde ett par teckningar och började på en ny, ganska stor sprite. Spriteart är svårt, men jag tror envist på att jag kan bli bättre på det.

2. Slöglo på YouTube, TV och gamla standup-rutiner på hårddisken
Mm, visst, tänker du, det här är säkert nyttigt. Rena vitaminkicken, va? Efter timmars zappande och runtlallande på YouTube går man in i ett slags inverterat zen-tillstånd, dreglet hänger från hakan som på en skidskytt, det enda ditt medvetande registrerar är en lätt värdelöshetsångest, och det krävs minst att någon av dina köksmaskiner exploderar våldsamt (alternativt att man blir riktigt, riktigt hungrig) för att väcka en ur zombie-sömnen. Guld. Hur som helst, för att sammanfatta: Vänner, Scrubs och i nödfall Simpsons på TV. Black Books (sorry, Alex, kunde inte hålla mig...) och Part Troll med Bill Bailey, och en massa skit från YouTube. Plus (äntligen!) trailern till Gainax nya serie Gurren-Lagann! Den 1 april är det dags. Mums.

3. Titta på riktigt dålig anime
En gång satte jag mig före att jag skulle se precis allt som min favoritstudio Gainax har producerat genom åren, i så kronologisk ordning som möjligt. Jag började från början och fortsatte framåt; Daicon-klippen, Wings of Honneamise, Gunbuster, Nadia: the Secret of Blue Water, Otaku no Video, Evangelion (redan sedd), Ebichu, Kare Kano, FLCL (redan sedd), och Abenobashi. (Nästan bara guld i hela den räckan; enda tveksamheten är egentligen Honneamise.) Sedan hade jag alltså Mahoromatic framför mig. Efter att ha plågat mig igenom Gainax superkalkon He is my Master var jag högst tveksam till att se ytterligare en av deras maid-serier. Igår var det perfekta tillfället att rätta till detta. Och mycket riktigt, serien levde upp till mina förväntningar, det vill säga den var marginellt bättre än HIMM. Slapphjärnad underhållning för en slapp hjärna. Lite, lite snygg robotaction, men i huvudsak handlar serien om bröst. Rekommenderas inte, om du inte vet precis vad du är ute efter.

4. Titta på film
Inget dumt tidsfördriv. Hittills har det blivit Snygg, sexig och singel, The Libertine, Paycheck och halva Loser. (Missade mitten, som enligt Viktor var den bästa biten.) Betygen är, i tur och ordning, 1, 3, 4 och N/A.

5. Äta
Yes! Min favorit. (Inte egentligen.) När kylskåpet börjar magra och man inte orkar gå till SPAR är det bara att ta vad man har. Veckans recept:
-Fulhackad tonfisksallad: tonfisk, ris, majs, citronpeppar, pesto. Rör ihop. Serveras varm.
-En vecka gammal grönsakssoppa med falukorv: Låt stå i sin gryta i kylen för att det är dumt att slänga mat. Lyft inte på locket, och ät absolut inte!
-KorvOchPasta++: Koka pasta, släng i ett par hotdogs efter halva tiden, servera med en halv burk vita bönor i tomatsås.
-Fiskgratäng--: Lägg sejfiléer med skivad tomat, charlottenlök och riven ost i en form och gratinera. Eftersom den enda potatis som finns hemma är frysta kroketter får du servera med dem istället för mos.
-Frukost, kvällsmat och snacks: brieosten som mamma lämnade efter sig förra helgen!

Etiketter: , , , , , ,