26 oktober 2006

Kultfilmsnatten

I bakgrunden: jetplansljudet från min dators fem kylfläktar. Nyss släpat mig ur sängen på denna särdeles gråa och sega dag.

Jag pluggar på C-programmet. Därför är jag med i C-sektionen. C-sektionen har ett festeri. Det festeriet heter CC.

Schemat till CC:s kultfilmsnatt är släppt. Måste säga att jag är en aning besviken. Det hade givits ganska många härliga, obskyra förslag, men det slutliga urvalet blev alldeles för o-obskyrt och vanligt. Av de fjorton långfilmer som visas har jag redan sett tolv, flera av dem ett flertal gånger. Bara Repmånad och Way of the Dragon blir nya erfarenheter. Detta skulle kanske kunna bero på att mottot "Bättre förr!" är ett viktigt slagord på C-sektionen (alltså bättre att se filmer man redan har sett...?), men det är ju mest pateterna som säger så. Nuvarande CC borde vara mer nytänkande och rebelliska och alltså visa ännu äldre filmer som man inte har sett tidigare, så det blir något nytt.

För det första är Akira ungefär 16 gånger mer kult än Ghost in the Shell. Ska man bara se en enda cyberpunk-anime i hela sitt liv är det självklart Akira man ska se. Akira är bäst. Länge leve Akira.

För det andra: åtta av de fjorton filmerna är gjorda efter 1990. Kultfilmsnatt? Nja... Okej, visst finns det nyare kultfilmer, som den duktigt utvalda Natural Born Killers (1994), men... äldre kultpärlor efterlyses!

I övrigt kan jag förstå hur schemaläggarna har tänkt, utom på två punkter; (1) Cube 2: Hypercube. W... T... F!? Den är inte bra, den är inte kult, och det är en uppföljare som är flera mil sämre än sitt original. Och (2) Evil Dead 3: Army of Darkness. Den visades tillsammans med sina båda (mycket bättre) föregångare på kultfilmsnatten för två år sedan. Vill ni visa kultskräckfilmer så har ni fyra klassiska serier med totalt 32 (!) filmer i att välja bland, nämligen Fredagen den 13:e, Halloween, Nightmare on Elm Street och Hellraiser. För att inte tala om alla George A Romeros zombiefilmer!

För att sammanfatta sågningen av årets kultfilmsnatt (som jag givetvis fortfarande kommer att gå på, och antagligen ha hur kul som helst); hjälp till nu allihop, andas in så djupt ni kan, ååååååååååå...

BÄTTRE FÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖRR!!!