10 oktober 2006

Arjuna och Miyazaki

I bakgrunden: Der amerikanische Freund på TV:n. Behöver få upp det här inlägget innan filmen är slut om jag vill fortsätta ha ett inlägg per dygn.

Zogoth var hemma hos mig idag och glodde på Earth Maiden Arjuna och käkade chips. Först tänkte vi se Planetes, men jag tyckte det var roligare med något som inte han heller hade sett. Zogoth är en sån som helst bara ser saker han redan har sett. Jag undrar hur stor del av hans animeerfarenhet han har mig att tacka för...?

Temat i Arjuna är miljöförstöring. På ett mycket romantiskt och natursvärmande sätt berättas om jordens förestående undergång, och om huvudpersonen Junas väg till upplysning om naturens balans. Uppblandat med lite lätt drama och en del korta action-sekvenser där Juna genomgår en Mahou Shoujo-förvandling och slåss mot onda (?), osynliga monster. Trots de eviga moralpredikningarna om hur onda och dumma vi människor är, och att det faktiskt inte händer så himla mycket, så tappar jag inte alls intresset. Kanske är det lite väl gulligt ibland, och det känns som om samma sak berättas i varje avsnitt, men jag vill ändå se vidare. Kanske för att serien är så vacker (och bitvis grymt snyggt animerad), kanske för att det är så ovanligt att någon på allvar pratar om miljöförstöring nu för tiden. Det är inte utan att man känner sig lite skyldig när man sitter och käkar chips och dricker Cola under tiden...

Och oundvikligen kommer jag att tänka på Hayao Miyazaki. Ni vet, mannen bakom Spirited Away, Princess Mononoke, med flera toppfilmer. Alla hans verk genomsyras av en stor kärlek till naturen, dess balans och harmoni, och den naggande frågan om hur svårt det är för oss människor att leva tillsammans med den. Detta kommer allra bäst till uttryck i den alldeles underbara Nausicaä of the Valley of Wind. Mangan alltså, inte filmen. Filmen liknar Bolibompavinjetten i jämförelse. Mangan är utan något tvivel den bästa serie jag har läst. Jag rekommenderar den till alla, speciellt ni som inte läser serier i vanliga fall, eller har dåliga erfarenheter av manga.

Frågan som snabbt inställde sig när jag gjorde den här associationen var: skulle Miyazaki ha kunnat göra Arjuna bättre än den blev? Temat borde ju definitivt intressera honom, och Miyazakis verk är ju nästan alltid mästerliga. Frågan är vad han hade gjort annorlunda än Shoji Kawamori. För det första hade han valt att göra en långfilm istället, sin vana trogen (fast det vore ju intressant någon gång att se Miyazaki prova på att göra en serie). För det andra hade han ändrat åldern på hjältinnan och hennes manlige vapendragare från övre till nedre tonåren. För det tredje skulle handlingen utspela sig i Europa istället för Japan. Så långt sträcker sig min trubbiga kristallkula. Någon som vågar sig på vidare gissningar?