22 oktober 2006

Att köpa manga och anime

Närhelst jag köper en ny manga eller anime, är det alltid två delar av min personlighet jag tillfredställer. Två alter egos som ligger i konstant kamp med varandra, med mitt samvete som domare. Å ena sidan har vi den hagalne samlaren, vars enda motivation för att köpa något är att det ser snyggt ut att ha i hyllan, att jag får känslan av att "äga" objektet i fråga; den urskiljningslöse materialisten, som bekräftar sig själv genom sin konsumtion. Och i andra ringhörnan har vi den uppriktige och känslige kulturuppskattaren, som vet att man kan älska en serie så mycket mer om man lägger pengar och tid på att köpa den, får hålla den i handen, bläddra i den och läsa sönder den, än om man bara läser den på en skärm utan att det kostar en ett nickel. En vecka eller två efter varje inköp brukar ronden vara avgjord, och det visar sig vilken av personligheterna som fick ut mest av det.

I fallen Gunsmith Cats, Ghost in the Shell och FLCL var det den Uppriktige. I fallen Appleseed (åtminstonde volym 3 och 4), Ghost in the Shell 2 och Onegai Teacher var det Materialisten.

Men precis som med Yin och Yang, så skulle ingen av dem få särskilt mycket gjort utan den andre.

1 Comments:

Blogger Vassius said...

Tips: Jag misstänker att min blogg blev spamklassad p.g.a. upprepningar i rubrikerna när jag rapporterade från nolle-p. Nåt för dig att tänka på kanske... :-)

23 oktober, 2006 12:08  

Skicka en kommentar

<< Home