21 oktober 2006

Filmdygn

I bakgrunden: ingenting. Huvudet surrar av svår sömnbrist och koncentrationen är på bottennivå. Jag kommer att somna innan jag landar på kudden.

Filmdygn i dojon avklarat. På det hela taget mycket lyckat. Här kommer en kronologisk resumé av de delar jag själv var med på.

01:15-02:45: Grave of the Fireflies. Betyg: 4/5
Ghiblifilm om Japan under andra världskriget. Otroligt stark, rörande och sorglig, ibland till den grad att det blir jobbigt att titta.

02:45-04:50: Jackie Chans Jorden runt på 80 dagar. Betyg: -/5
Nej, jag kan inte sätta något betyg. Bara i egenskap av film är den nog värd en fet etta, men så roligt som man hade med att titta på den nuddade den ibland vid fyran. Så Dålig Att Den Var Bra™.

04:50-06:35: Star Wars Holiday Special. Betyg: 1/5
Aj. Aj. Aj. Aj. Aj. Behållningen av den här filmen består i att ens definition på en "dålig film" vidgas ordentligt. Nu vet jag att jag aldrig kommer att se en sämre film. Den funkar liksom som absoluta nollpunkten. Känns som en stabil upplevelse att ha med sig. I övrig endast användbar som uthållighetsövning eller tortyrredskap.

06:35-ca 08:35: Paus. Lade mig i min egen säng och dåsade i sådär en 45 minuter.

08:35-09:00: One Week. Betyg: 4/5
Kort stumfilm från 1920 av och med Buster Keaton. Genialisk slapstick och imponerande stunts.

09:00-10:55: Den röde piraten. Betyg: 3/5
Voj voj. Johnny Depp ter sig som en pinsam fjolla jämte den enorme blåögde ariern Burt Lancaster. Det här kan nog ses som förlagan till Pirates of the Caribbean, vilken den slår ordentligt.

10:55-12:55: I huvudet på John Malkovich. Betyg: 4/5
Extremt stabil hjärnskrynklare med en hel del absurditetskomik, delvis kafkalik.

12:55-14:53: Metropolis. Betyg: 4/5
Fritz Langs original från 1927, den mest fullständiga versionen som har sammanställts (en del av originalmaterialet har gått förlorat). Runt mitten av den drabbades jag av ganska svåra sömnnickningar, vilket var mycket synd, eftersom den här filmen var min största anledning till att gå på filmdygnet alls. Hur som helst; som cineast har man en hel massa intressant att lära sig av den här filmen, förutom att den är snygg och bra.

14:53-15:23: Pizza. Betyg: 4/5
Godaste Hawaiin jag smakat i Linköping. Tyvärr minns jag inte vilken pizzeria den kom ifrån.

15:23-15:42: Popeye the Sailor Meets Sindbad the Sailor. Betyg: 2/5
Karl-Alfred. Vad fan gjorde han här?

15:42-17:40: Kalle och chokladfabriken. Betyg: 3/5
Inleds urstarkt i bästa Burton-stil, men det svagare slutet hindrar fyran.

17:40-20:00: Happiness. Bettyg: 4/5
Mycket tveksam fyra. Delvis helt underbar och klockren. Man sitter och gapar över den nakna realismen och hur sant det är, men mot slutet tycks mig många av relationerna som byggs upp inte så realistiska längre. Och många trådar lämnas hängande, vilket nog är meningen, men det passade inte mig.

Nu-?: Sömn. Betyg: 5/5
Jag vågar mig på ett förhandsbetyg här.

2 Comments:

Blogger dathui said...

Angående sämsta film så säger jag bara Dracula 3000, vissa delar var en checklista i hur man inte gör film.

Alternativt "Alone in the dark", eller joels mer passande titel "Together outside the dark". Innehåller den mest omotiverade sexscenen jag sett, och även joel sett vilket säger en hel del mer.

Kuddfaktor: aphög på båda.

22 oktober, 2006 01:13  
Blogger Thérèse Eriksson said...

ojoj, är klart imponerad av att du orkade hålla dej vaken så pass mycket.
hoppas du sussade sött sen, men det var väl oddsen rätt goda för :P

*kram*

22 oktober, 2006 13:54  

Skicka en kommentar

<< Home