24 februari 2008

Kreativ studieflykt

Jag har för närvarande alldeles för mycket att göra. Hemtenta i åtta timmar på onsdag, projektinlämning på torsdag, båda i samma förbannade programvarukvalitetskurs (visste ni att "programvarukvalitet" inte finns med i Microsoft Words ordlista?). Och givetvis är det när man har som mest att göra som de mest fantasifulla, kreativa och tidsslukande idéerna dyker upp.

Den här gången kom jag på hur häftigt det vore att göra en grafisk novell av screenshots från en film, på lämpligt sätt filtrerade för att se något så när ut som teckningar. Givetvis plockar jag genast fram min favvofilm, Lock, Stock and Two Smoking Barrels, och börjar experimentera.

Det var svårare än jag trodde att hitta bra tutorials på nätet för detta ändamål. Eller, svårt att hitta är det inte, de finns överallt, men ingen som gör riktigt precis det jag vill. Efter lite eget experimenterande kom jag fram till följande prototyper. Grundtanken är att - i Photoshop - skapa två versioner av den ursprungliga bilden och lägga de ovanpå varandra. Den undre ska bli de stora ytorna av gråskala och den övre ska bidra med de små, hårda detaljerna. Det undre lagret är gjort på samma sätt i alla fyra exemplen:

  1. Gör bilden svartvit
  2. Använd effekten Cutout: antalet levels avgör antalet olika färger, medan edge simplicity och edge fidelity ytterligare styr över detaljrikedomen.
  3. Använd Adjust levels för att justera ljuset
Det andra lagret visade sig vara mycket mer komplicerat att få bra. Mycket hänger på vilken nivå av detaljrikedom man vill ha. I alla exempel ska i alla fall lagret ha blending mode "multiply" och göras svartvit som första steg.

Exempel 1:I det här första exemplet har jag helt enkelt lagt på filtret Find edges och sedan använt Adjust levels för att få bort de små skräpiga kanterna och lämna kvar de skarpa.

Exempel 2:En variant på det första exemplet. Find edges går inte att tweaka riktigt som man vill, så därför provade jag istället Glowing edges plus Invert, vilket tillåter mer experimenterande. Efteråt kör man även här Ctrl + L för Adjust levels, och lägger sedan på en Diffuse (anisotropic) för att jämna ut det hela lite.

Exempel 3:Visst, Find edges ger lite detaljer och mer eller mindre skumma konturer, men jag vill ha skarpa linjer. I det här exemplet har jag först gjort Cutout även på detaljlagret, med mycket färre nivåer än gråskalelagret (typ 3), och sedan lagt på Find edges, vilket ger extremt skarpa konturer. Fortfarande inte särskilt snyggt.

Exempel 4:Det snyggaste jag har lyckats åstadkomma än så länge. Även här gör jag detaljlagret svartvitt, varefter jag lägger på High pass-filtret med en radie på 1-3 pixlar. Efter det går jag till Image -> Adjustments -> Threshold och leker med level-inställningen tills jag får något jag gillar. Det här var den mest avvikande tekniken jag hittade på nätet, och visst är den smått genialisk? Kolla in konturerna på Nick the Greeks rock!

Olika kombinationer av de olika detaljlagren ger också olika intressanta effekter. Ännu har jag inte hittat något jag är helt nöjd med. Har lyckats åstadkomma samma sak på ett bättre sätt? Eller nån ännu snyggare typ av serietidningseffekt? Dela gärna med dig!

Fast det riktigt roliga med att göra en grafisk novell (utan att dra ett enda pennstreck) måste ju ändå vara layouten. Serier har helt andra möjligheter - och andra restriktioner - än film- eller bokmediet. Jag ser fram emot att experimentera med dem. Jag lär återkomma med mer från denna studieflyktsaktivitet, kanske så tidigt som till omtenta-p efter påsk.