16 februari 2008

Förolämpningar mot flickor

Nintendo har alltid varit mina stora idoler, mycket för att de producerar så otroligt bra spel, men när jag var mindre handlade det nog mer om att Mario apellerade mer till min vänliga natur än den elake, 'hastige' Sonic. (Det här var på den tiden när SEGA byggde egna konsoller, barn.) Det är lätt att föra över tankarna till dagens situation och stilla fundera över vad alla ny små spelhungriga lintottar har att välja bland när de ska önska sig sitt första spel i julklapp. Eller, för den delen, vad deras föräldrar väljer åt dem.

Efter en kort titt på utbud och marknadsföring, (initierad av en viss länk från bloggen på vgcats), suckar jag och skakar på huvudet. Någonting är fel, och det har med den uråldriga frågan om flickor och pojkar att göra. Hittills har jag älskat Nintendo för deras strategi att inkludera hela familjen i spelandet, men efter deras senaste marknadsföringstrick börjar jag misstänka att nånting inte står rätt till i Danmark.

Och ensamma är de inte. I nuläget har visst spelindustrins marknadsföring mot unga flickor all den subtilitet och mognad man finner hos en ung mammuthanne på hans första dejt, eller skulle göra om inte mammutarna hade dött ut redan för flera decennier sedan.

Kul vgcats-stripp på temat.

Etiketter:

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Å, jag blir lika förbannad varje gång! Men häromdan hörde jag på radio att konsumentverket (tror jag) nu har satt en officiell FEL-etikett på att rikta leksaker till endera könet. Alla leksaker ska va för alla. Med små små steg går vi framåt.

16 februari, 2008 17:48  

Skicka en kommentar

<< Home