14 december 2007

Koffein

Det har inte blivit mycket bloggande på ett tag. Min ursäkt består av tre saker som har konkurrerat om min tid på sistone: tentaplugg, förkylning och Super Mario Galaxy. Om samtliga tre kan jag säga: belive the hype.

Jag har bara druckit kaffe regelbundet sedan ett halvår eller så. Min dos var länge konstant; två koppar om dagen, varken mer eller mindre. Så en dag hände det sig att jag inte drack en enda droppe kaffe (eller annan koffeindryck; cola har jag slutat med och red bull smakar sockrat urin), och fick en bländande och ihållande huvudvärk. Min hjärna associerade fritt i några millisekunder och höll sedan upp ett kort med "Lock, Stock..."-repliken, "Alarm bells are ringing, Willy!".

Jag satte mig följaktligen och läste Wikipediaartikeln om koffein. Mycket intressant läsning som borde vara allmänbildning för högskolestudenter. Speciellt avsnitten om "tolerance and withdrawal" var informativa. Bland annat fann jag stöd för min huvudvärk: "...the increased effects of adenosine due to caffeine withdrawal cause the blood vessels of the head to dilate, leading to an excess of blood in the head and causing a headache and nausea."

Vidare skriver artikeln så här om att "komma ner" från koffein: "Withdrawal symptoms — possibly including headache, irritability, an inability to concentrate, and stomach aches — may appear within 12 to 24 hours after discontinuation of caffeine intake, peak at roughly 48 hours, and usually last from one to five days."

Några riktigt otäcka effekter av drogen finns det inte, om man inte sätter i sig rent osannolika mängder. Men bara 3-4 vanliga koppar kaffe inom en kort tid, vilket anses som en "acute overdose", kan däremot leda till "caffeine intoxication", med symptom som "muscle twitching, a rambling flow of thought and speech, irregular or rapid heart beat", med mera. Nåja, där har vi väl alla varit en eller annan tentaperiod.

Större doser kan leda till depression, desorientering, hallucinationer eller psykos. Dödlig dos koffein för en genomsnittlig vuxen motsvarar 80 till 100 koppar kaffe inom en begränsad tidsram.

Bild lånad från Wikipedia.org.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hehe, du har väl sett Futurama, när Fry dricker 100 koppar kaffe på en dag? Annars rekommenderas det avsnittet varmt. :P

Märkligt det där med lagliga droger alltså... Det tål att pratas mer om.

Krya på dej!

15 december, 2007 14:22  

Skicka en kommentar

<< Home