05 december 2007

Maskning

Satt hemma hos Vitkor och låtsades plugga en stor del av eftermiddagen igår. Det mesta av tiden gick faktiskt åt till att diskutera spel. CsaR dropade förbi och stannade väl lite längre än han hade räknat med, och med allt kreativitetsförhöjande koffein i kroppen diskuterade vi snart löst att starta eget mjukvaruföretag, bygga hemsidor åt andra och spel att tjäna pengar på själva. Hur det än blir med de högtflygande planerna så blev jag i alla fall rasande sugen på att få "arslet ur röven" (tm Vitkor) och göra klart min spelmotor så att jag faktiskt kan börja bygga själva spelet sen.

Men en annan sak kom emellan. I mer än två år nu har ett oavslutat AMV-projekt legat och tagit upp 20 GB på min hårddisk, utan att jag har itts att färdigställa det. Och vad får mig att tro att jag kommer att kunna göra klart mitt spel om jag misslyckades med att göra klart den enkla saken? För ett par dagar sedan hittade jag en mycket värmande liten kommentar om mina båda tidigare videor på animemusicvideos.org, vilken peppade mig att äntligen ta tag i de sista ofärdiga bitarna av den "nya" videon. Det enda som återstår är att göra nånting i stil med 40-50 masker i Adobe After Effects. Det handlar om de sista 26 sekundrarna av en video på 2 min 46 sek. Men att göra masker är ett pilligt och långsamt arbete...

Först plockar vi fram det som ska maskas, i detta fall Sumiyoshis (Excel Saga) uttryckslösa ansikte.






Sedan klickar vi ut en ny mask, genom att placera masknoder på lämpliga ställen längs med konturen. Ett dubbelklick sluter cirkeln.





Vi gör alla noder till bezier-noder (ändrade färgen för att jag trodde att det skulle synas bättre, vilket det ju inte gjorde).






Och sedan till själva grovjobbet. På varje nod sitter två spakar som ska ställas in så att bezierkurvan mellan varje par av noder ligger mer eller mindre precist på konturen. Jippi va kul. Den här enkla masken hade bara 22 noder. De flesta har betydligt fler än så.


Äntligen klart! Det ända som nu återstår är att göra ett par enkla inställningar, och...







...presto! Sumiyoshis fula nuna är min att bruka och missbruka till vilka mörka ändamål jag vill.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Borde gå snabbare om du använder en icke-vektorbaserad maskningsmetod? Nån slags lasso-markering alltså. Photoshops Magnetic Lasso t.ex.

10 december, 2007 08:04  

Skicka en kommentar

<< Home