RPG-analyser
Den spelidé jag har i tankarna som jag helst av allt vill bygga är en RPG/action-adventurehybrid, med tonvikten på RPG. Att samla ihop alla gamla tankar, lösa idéer och gamla och nya inspirationskällor, komponera ihop dem till en sammanhängande helhet och konkretisera dem till spelmekanik, manusskrivning, karaktärer, grafik och så vidare, är något av det roligaste och mest kreativa jag har ägnat mig åt i (någorlunda) vuxen ålder. Bland annat får jag äntligen möjlighet att använda all inpiration jag fått av alla de gamla och nyare RPG:s jag spelat själv. För att verkligen ta vara på den inspirationen tänkte jag att det kan vara en bra idé att plocka isär dessa gamla spelupplevelser i sina beståndsdelar och analysera dem: vad är det som gör dem så bra? Vilka element är det egentligen jag gillar, och finns det plats för dem i min idé? Helt enkelt: exakt var i spelet sitter "kul":et någonstans? (Se "Finding the Fun Factor", sidan 279 i "Fundamentals of Game design" av Adams och Rollings, 2007.)
Därför tänker jag försöka ägna ett gäng blogginlägg framöver åt att göra just detta med några olika RPG:s. Eftersom min kärlek till genren härstammar från SNES-generationen blir det mest sådana spel. Här är en lista på sådana jag antagligen kommer att ta mig an förr eller senare:
När man ska analysera flera olika saker i samma kategori kan det vara bra att ha en mall. Jag tänker inte hålla mig slaviskt till någon sådan, men i alla fall krita upp några hyfsat väldefinierade aspekter att använda mig av. I varje enskild analys lär jag förmodligen inte gå in på alla dessa, utan hålla mig till de som gör spelet i fråga särskilt intressant att analysera. Här är en lista:
Därför tänker jag försöka ägna ett gäng blogginlägg framöver åt att göra just detta med några olika RPG:s. Eftersom min kärlek till genren härstammar från SNES-generationen blir det mest sådana spel. Här är en lista på sådana jag antagligen kommer att ta mig an förr eller senare:
- Chrono Trigger (SNES)
- Final Fantasy VI (SNES)
- Final Fantasy VII (PS)
- Secret of Mana (SNES)
- Tales of Phantasia (SNES)
När man ska analysera flera olika saker i samma kategori kan det vara bra att ha en mall. Jag tänker inte hålla mig slaviskt till någon sådan, men i alla fall krita upp några hyfsat väldefinierade aspekter att använda mig av. I varje enskild analys lär jag förmodligen inte gå in på alla dessa, utan hålla mig till de som gör spelet i fråga särskilt intressant att analysera. Här är en lista:
- Stämning och miljöer (Hur samspelar grafik, musik, handling och dialog till en helhet?)
- Musik (Hur bra och passande är soundtracket?)
- Strid (Hur fungerar strider i spelet? Här finns många intressanta designval att göra.)
- Karaktärsutveckling (Vilket system används för att höja karaktärernas stridsrelaterade attribut? Också många spännande designval här.)
- Story (Hur engagerande, trovärdig och originell är spelets story?)
- Karta (Hur är spelet uppbyggt geografiskt? Hur intressant och spännande är upptäckarmomentet i spelet?)
Etiketter: spel
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home