02 november 2007

Speldesign

Äntligen har jag fått lite tid att jobba med mitt utopi-projekt, världens bästa konsol-rpg. Med hjälp av den mycket eminenta kurslitteraturen från kursen i speldesign har jag lyckats knåpa ihop två högnivå-dokument, som enligt boken är till för att "sälja" spelidén till ett företag. I mitt fall är det väl mest för att börja konkretisera en massa idéer och ha nåt att visa för andra. För, som Nalle Puh säger, "När man är en björn med en mycket liten hjärna och tänker ut saker, upptäcker man att en idé som verkade vara riktigt idéaktig inne i hjärnan, är annorlunda när den kommer ut i det fria och andra människor ser på." Så om du har något sorts intresse av tv-spel, och då framförallt rollspel från SNES-generationen och däromkring, slå då gärna en kik på de här fina papprena:

5 Comments:

Blogger bluerain said...

Nalle Puh är vis för att ha så liten hjärna som han själv insinuerar.

02 november, 2007 16:46  
Blogger Linus said...

Ett par uppenbara småfel rättade. Båda dokumenten är halvfärdiga; kommer att uppdatera när jag får tid, men härnäst ska det kodas motor!

02 november, 2007 18:09  
Blogger dathui said...

Finns ett antal färdiga motoroer eller bibliotek du kan använda om du inte bestämt måste skriva allting själv, skrik till med vad du behöver så kanske jag kan tipsa.

03 november, 2007 02:29  
Blogger Linus said...

Tack, dutt, men en stor del av poängen är faktiskt att bestämt skriva allting själv. Tja, använder ju SDL och PHYSFS, men det räknas väl knappast...

03 november, 2007 10:25  
Blogger dathui said...

Okej, då önskar jag dig lycka till :)

Det svåra med hobbyprojekt är att det är så lätt att ge upp, har man slagits med en bugg i en vecka är det lätt att börja med ett annat projekt istället :/ Hoppas du har lite bättre viljestyrka när det gäller sånt än mig :)

03 november, 2007 10:50  

Skicka en kommentar

<< Home