07 oktober 2006

Nystart?

Den här bloggen har varit död länge. Man kan säga att motivationen för att fortsätta den gamla bloggen dog bort, samtidigt som en del förändringar ägde rum i mitt privatliv. Men slutet på en sak innebär början på någonting annat. Vi får väl se vart den här nystarten leder. Om den går samma öde till mötes som nästan alla mina andra skriv- och spelprojekt så är den död igen inom två månader. Men vi kan väl alltid hoppas att den lever längre än så. Om jag bara kan trycka ner min ständiga tendens till att vilja tänka färdigt saker innan de *blir* färdiga. Att så fort som möjligt formulera för mig själv själva essensen i den nya idén. Så fort jag har gjort det är jag "färdig" med idén, och att jobba vidare med den på riktigt känns bara överflödigt.

Och att ge idén ett namn brukar vara den slutliga spiken i kistan för den. Efter det är man så begränsad att det bara inte är roligt längre. Men någonting måste väl projektet heta? Annars är det väl ingenting alls? Taoisten Chu Hsi säger att Taos överskridande natur kan fattas i det tillstånd som varken är tal eller tystnad. Just därför får denna blogg heta: [...]