14 juli 2006

Super Save

Nästa vecka ska jag åka ner till min kompis Mackan i Jönköping. Det börjar bli en sommartradition nu. Lite film, lite musik, lite sena kvällar med grillning och öl, lite "bränn BH:n," och en hel del skådandes ner i avgrunden. Bättre sätt finns inte att spendera några sommardagar.

Mackan och jag lärde känna varandra på den gamla onda tiden, när allting var svart och jävligt, men på många sätt ändå enklare. Det var han, jag och Jacobsson, och alla andra var idioter, imbeciller eller ynkliga stackare. Mer eller mindre i alla fall. Nyckelorden var "absurt!" "hysteriskt!" och "underbart!"

Jag räknar inte med att någon utomstående ska fatta nåt. Det hör till, det också.

Något vi alltid gör ner i Jönköping på somrarna är något som Mackan har vuxit upp med. Super Save. Det går till såhär: man är några killar som kör ut till Axamosjön tillsammans med en boll. Sen står man med vatten till midjan ungefär och gör volleybollpassar till varandra. Och ju mer galna och dödsföraktande räddningar man gör, desto... Tja, desto roligare har man helt enkelt. Man fattar knappt att det är lagligt att ha så roligt när man är 25 år gammal.

Vänner är viktigt. Det sade alltid min morfar till mig när jag var liten, men nu börjar jag äntligen fatta det. Och speciellt när man är i en riktigt jobbig tid, som nu till exempel, då blir vännerna riktiga räddare i nöden. Årets Jönköpingstripp hade knappast kunnat komma lägligare. Tack för det, Mackan. Och Joel och Kalle också, förresten, med dansfesten. Där gjorde ni varsin riktig Super Save.

1 Comments:

Blogger AI said...

"Man fattar knappt att det är lagligt att ha så roligt när man är 25."

Jag tycker det är synd att det har blivit så (i vårt samhälle?). Varför ska det vara svårare att ha roligt när man blir äldre. Läste något i Mickes blog också om hur lätt allt är när man bara kopplar bort allt annat och lever för stunden. Troligtvis var det lättare att göra så när man var liten, men fortfarande, varför sluta med det?

16 juli, 2006 16:35  

Skicka en kommentar

<< Home