13 juni 2006

Glogg


Det här är en glogg. Det vill säga, en skägglogg.

Båda de andra killarna jag känner som bloggar, Dathui och Markus, har skrivit om sina respektive förhållanden till sina skägg, så jag ska väl inte vara sämre. Bakgrunden är att vi ska vara med i C-sektionens fadderi, CQ, som styrs av många obskyra studenttraditioner, däribland skäggodlande. Mot slutet av augusti äger en speciell fest rum med obligatorisk rakning av skägg och valbar rakning av huvud. Fram till dess är vi alla - mer eller mindre mot vår vilja - håriga i ansiktet.

Jag har tidigare haft en del erfarenheter inom ansikstbehåringens område; velat fram och tillbaka mellan hakskägg, helskägg och hakskägg + mustasch. Jag hade precis bestämt mig för att jag trivs bäst utan något alls när det var dags att börja odla inför hösten. Det var i mitten av november 2005. Först var det kul att ha en ursäkt att odla så mycket skägg man bara kunde. Coolt att utnyttja sin manliga potential, liksom. Sedan blev mustaschen lite jobbig när man fick den i maten (uääh!). Nu är skägget så stort att det är i vägen när jag ska sova, och jag längtar till augusti, gasquelaborationen och rakningen. Eventuellt kommer vi att spara allt vårt skägg i en burk och göra en trofé av den.

Jag ser hela den här grejen lite som ett experiment. Om man nu är man och har möjlighet att ha skägg ska man väl utnyttja den, åtminstonde en gång i livet. Och när man väl gör det är det väl lika bra att testa gränsen för hur groteskt det kan bli. Efter det här ska jag aldrig ha så här stort skägg igen, och framförallt inte sån här mustasch. Lite kortare ibland, kanske. Men mest längtar jag efter att få äta kebabpizza med händerna igen...

Skägg växer inåt också. Det måste vara så, för det påverkar hur man tänker. Precis som Micke också sade. Man känner sig mindre attraktiv och blir mindre benägen att ta kontakt med det motsatta könet, och eftersom man tänker att det ändå inte är någon idé att försöka något (man VILL inte kyssa någon med så här mycket hår ivägen), så ger man katten i allt vad romantik heter och ägnar tankarna åt annat istället. Det är häpnadsväckande hur mycket extra energi man får av det, åtminstonde i början. Man blir mer nördig också, har jag märkt. Jag tror att det var Einstein som sade att Gud har givit mannen en hjärna och en penis, men bara tillräckligt med blod för att använda en i taget. Kan inte annat än instämma.

3 Comments:

Blogger dathui said...

Visst har du en poäng i att man ska testa minst en gång hur mycket skägg man får men det hade varit trevligt att få avsluta projektet :)

Jag tror att jag passerade någon tröskel en eller två dagar efter att jag skrev mitt inlägg, gick från milt hat till acceptans.

Det där med att man inte tänker på romantik och flickor håller jag dock inte med om.

13 juni, 2006 17:16  
Blogger AI said...

Kvalar jag inte in som "en kille du känner som bloggar"? :)

13 juni, 2006 23:00  
Blogger bluerain said...

Anders, du får väl också skriva ett inlägg om skägg, så kanske vår gode vän Len här vill kännas vid dig ;)

16 juni, 2006 17:00  

Skicka en kommentar

<< Home