12 oktober 2007

Kursen är utstakad!

Efter en massa prokrastinerande och ångest tog jag äntligen tag i att välja kurser till vårterminen. Efter ett par timmars förvirrat växlande mellan ett dussin olika skolrelaterade flikar i FireFox (bland andra studentportalen, studiehandboken och C-sektionens examensuträknare v2.2) lyckades jag med att kladda upp en plan, inte bara för vårterminen, utan för hela min resterande studietid! Det blir en halv hösttermin -08 med kurser också, och sen exjobb. Är tanken. Så här ser planen ut:

HT07
period 1
TDDC29 - Design och programmering av datorspel
TDDC93 - Programutvecklingsmetodik teori
TDDB84 - Designmönster
period 2
TATA13 - Grafteori
TSIT02 - Datasäkerhet

VT08

period 1
TSBK07 - Datorgrafik
TDDD15 - Programvarukvalitet
period 2

TDDD26 - Utveckling av interaktiva system
TDDD27 - Avancerad webbprogrammering

HT08

period 1
TSBK03 - Teknik för avancerade datorspel
TANA03 - Numeriska algoritmer
TDDD22 - Interaktionsdesign

För er som inte pluggar C vill jag berätta att en C-examen är ett pussel med 500000 bitar som inte passar ihop. De ska gå i rätt schemablock i rätt period på rätt termin, och i slutänden uppfylla kraven på ett visst antal poäng inom ett antal olika ämnesområden OCH inom rätt utbildningsnivå (B-C-D). Det är som att försöka valla en flock vildkatter in i en städskrubb. Det tar tid, det gör ont, och du lyckas antagligen inte alls.

Därför är detta första gången sedan termin tre eller så som jag har en gedigen plan för mer än en termin framåt. Vilken lättnad det är! Om nu ingen jävel ger sig på att börja saxa runt i studiehandboken och möblera om bland kurserna kommer jag aldrig mer behöva sitta som i ett grått moln av osäkerhet och fundera på om jag någonsin kommer att komma ut från den här världen av växande studieskulder. Skönt.

Etiketter:

1 Comments:

Blogger Thérèse Eriksson said...

Men göta amalia, här händer det grejer medans Innie vänder ryggen till en ynka liten vecka! Massa blogguppdateringar juh!

Och för övrigt storknade jag av skratt och fick en mycket suspekt blick av min fyrbenta vän när jag läste om din schemplock;
Om nu ingen jävel ger sig på att börja saxa runt i studiehandboken
och Det är som att försöka valla en flock vildkatter in i en städskrubb. Det tar tid, det gör ont, och du lyckas antagligen inte alls.
Jag dööör - det här sista stycket kan utan problem appliceras på HEL-kursen som jag tentar på onsdag. Jag har inte ens lyckats motivera mej till att BÖRJA plugga än, eftersom det inte finns ens en antydan till röd tråd i gröten. Att tämja vildkatter i form av teleologiska hälsoperspektiv, partikulatristiska etiker och kategoriska imperativ tar en helvetes tid, gör svinigt ont, och är som dömt att misslyckas.

Jag diggar dej :D

14 oktober, 2007 22:08  

Skicka en kommentar

<< Home